historia_elektrickekych_kolobeziek1
28
aug

História elektrických kolobežiek: Ako sa zrodil dnešný trend?

Elektrické kolobežky sú trendom osobnej prepravy dnešných dní. Sú pohodlné, ekologické, rýchle aj ekonomické. Aká bola história elektrických kolobežiek?

 

Elektrické kolobežky sú high-tech vychytávky dnešnej doby a tešia sa čoraz väčšej popularite po celom svete. Mnohí si myslia, že ide o výdobytok techniky 21. storočia. No možno vás prekvapí, že prvá elektrická kolobežka tu bola už v roku 1985! Rok predtým ako bol vytvorený prvý skúter na plyn.

História elektrických kolobežiek krok po kroku

 

1850-1895

Prvý patent s názvom “elektrický bicykel” sa datuje do roku 1895. Uplatnil si ho vynálezca Ogden Bolton Jr. z Canton Ohio. Je zaujímavé, že v patente sa uvádza “môj vynález sa týka zlepšenia elektrických bicyklov”, čo znamená, že tie existovali už predtým. Niekto ešte pred rokom 1895 prišiel s myšlienkou spojiť bicykel, elektrický motor a niektoré olovené akumulátory, aby vytvoril plne funkčné vozidlo.

1896 – 1910

V roku 1896 prezentoval Humber – priekopnícka britská cyklistická spoločnosť – prvý elektrický tandemový bicykel v rámci Stanley Cycle Show, v poslednej dobe nahradenej Olympia Motor Cycle Show, ktorá, mimochodom, stále existuje. Dňa 22. mája 1897 dosiahol tento tandemový bicykel rýchlosť 60 km / h. Tandemový bicykel od Humbera bol v tom čase poháňaný olovenými batériami, z toho dôvodu bol dosť ťažký a objemný.

1910

Vydanie časopisu Popular Mechanics z októbra 1911 spomínalo zavedenie “elektrického bicykla”, ktorý mohol dosiahnuť maximálnu rýchlosť 56 km / h. To bolo o 40 % zlepšenie oproti klasickému palivovému motocyklu firmy Hildebrand & Wolfmuller. Elektrické bicykle, mali tri rôzne rýchlosti, mali dosah od 121 km do 160 km na jedno nabitie. História elektrických kolobežiek sa vyvíjala ďalej.

historia_elektrickekych_kolobeziek1

1910 – 1940

Desiatky nových modelov skútrov s pohonom na plyn boli nepohodlné a ťažko ovládateľné. To rýchlo poškodilo povesť kolobežiek a podobných zariadení, ľuďom trvalo desaťročia, než zmenili názor. V skutočnosti elektrické kolobežky zmizli úplne. Zdá sa, že existovali len v súkromných dielňach, kde vynálezcovia pracovali na nových modeloch a štýloch.

Jedným z týchto vynálezcov bol Maurice Limelette, ktorý spolu s bratom Albertom založil v roku 1938 spoločnosť pre elektrické skútre s názvom SOCOVEL. V roku 1941 Maurice vynašiel, vyvinul a začal vyrábať svoj vlastný elektrický skúter, aby vyriešil problémy spojené s prideľovaním benzínu počas nemeckej okupácie.

Nielenže tieto zariadenia mohli pracovať bez plynu, ale boli tiež ľahké, čo okamžite vyvolalo záujem. V prvom roku sa spoločnosti SOCOVEL podarilo vyrobiť a predať viac ako 400 kusov, napriek tomu, že mali vysokú cenu. Vyrábala a predávala elektrické skútre až do roku 1945.

História elektrických kolobežiek

1940 – 1980

V tomto období stúpla popularita kolobežiek a skútrov ako prostriedkov pre každodennú dochádzku. Stúpal aj význam ekológie a to všetko výrazne podporilo vývoj a uvedenie nových elektrických modelov.

V roku 1967 rakúsky chemik Karl Kordesch, jeden zo spolu vynálezcov alkalickej batérie, vyrobil hybridný elektrický motocykel s palivovými článkami / nikel-kadmiovou batériou. Neskôr bol stroj prepracovaný tak, aby pracoval na palivovom článku s hydrazínom.

V tom istom roku, Floyd Clymer (pretekár a priekopník v motocyklovom športe, uvedený do Motorcycle Hall of Fame v roku 1998), vyvinul Papoose, prvý prototyp elektrických bicyklov pod slávnou indickou značkou.

V roku 1975 Mike Corbin, americký inovátor a pretekár, predstavil City Bike – pouličný elektrický bicykel. S tromi olovenými batériami bicykel stúpal rýchlosťou až 48 km / h – 64 km / h.

Začiatkom roku 1974 Corbin stanovil svetový rekord v rýchlosti elektrických motocyklov rýchlosťou 266,165 km / h, keď jazdil na svojom motocykli s názvom Quick Silver. Tento rekord zostal v platnosti úžasných 38 rokov.

Moderné elektrické kolobežky

Netrvalo dlho, kým nadšenci skombinovali dizajn s najnovšími technológiami v oblasti elektrických motorov a batérií, aby vytvorili prvé prototypy elektrických kolobežiek. Myway začal ako garážový projekt v roku 2009 neskôr sa premenoval na Inoki, ktorý je jedným z popredných výrobcov elektrických kolobežiek.

Dnes existuje niekoľko desiatok výrobcov elektrických kolobežiek, ktorí neustále inovujú a zavádzajú nové užitočné funkcie a zvyšujú nastavený štandard. Ak existuje dopyt, existuje ponuka. Existuje veľa dôvodov, prečo toľko ľudí uprednostňuje elektrické kolobežky pred plynovými.

Prenosnosť, nižšia hmotnosť, nižšie poplatky, menšia údržba, vyššia bezpečnosť – elektrické skútre majú veľa výhod. Okrem toho, aj keď konvenčné mopedy s dvojtaktným 50 ccm majú relatívne nízku spotrebu paliva, sú z dlhodobého hľadiska stále oveľa drahšie ako ich elektrické náprotivky. Náklady na pohonné hmoty na pohon plynového skútra sú v priemere štyrikrát vyššie ako náklady na elektrický pohon!

V neposlednom rade sú elektrické kolobežky ekologickejšie ako ich náprotivky poháňané plynom. Zatiaľ čo konvenčné mopedy a skútre majú zvyčajne nízku spotrebu paliva, nejakým spôsobom emitujú desať až tridsaťkrát viac emisií uhľovodíkov a tuhých znečisťujúcich látok na najazdený kilometer ako automobily.

Na tomto vidíme, prečo je toľko ľudí nadšených  novým trendom elektrických kolobežiek a prečo tento trend nevymizne v dohľadnej dobe.